Meisjes scoren gewoon beter

Uit onderzoek naar de invloed van onderwijsvernieuwingen, zoals de tweede fase in havo en vwo, blijkt dat meisjes daar meer van profiteren dan jongens. “Er is niet zoveel mis met de jongens, meisjes doen het gewoon beter.” Zegt Christoph Meng, een van de onderzoekers van het researchcentrum voor onderwijs en arbeidsmarkt in Maastricht. Meng vindt de tweede fase, die jongeren op het hoger onderwijs moeten voorbereiden, goed  en vindt ook niet dat er een stelselwijziging moet komen. Meng erkent dat de huidige situatie voor jongens nadelig uitpakt.

Die gaat vooral ten koste van de rekenvaardigheden, waar jongens altijd goed in waren maar het onderwijs is steeds ‘taliger’ geworden. “Als een jongen een formule krijgt, wil hij dat uitrekenen en niet eerst daarvoor van alles lezen. Er zitten meer jongens op de havo dan meisjes, de doorstoomroute van 5-havo naar 5-vwo is ook niet meer mogelijk doordat de profielen niet op elkaar aansluiten. Maar dat geeft niet want jongens gaan nu eerst naar het hbo en kunnen alsnog naar het universitair onderwijs”, aldus Meng. Ik begrijp deze laconieke houding niet.

Hoe zit dat met Aziaten? Niet alleen op economisch gebied rukken ze op ook op internationale reken- en taaltoetsen scoren ze torenhoog. “Nogal wiedes, Chinese kinderen worden tot goede resultaten geslagen. Streng, discipline en niet alleen van huis uit maar ook hun onderwijssysteem is streng” is een vaak gehoord argument. Maar is dat ook zo?

Jaap Dronkers, hoogleraar internationale onderwijsonderzoek, besloot leerprestaties van Chinese kinderen binnen en buiten China te onderzoeken en hij komt tot verassende conclusies. Kinderen van Chinese afkomst scoren ook het best in bijvoorbeeld het Australisch onderwijsstelsel. Jaap Dronkers: “De beste scores werden door Chinese kinderen van de tweede generatie migranten behaald die thuis nog wel Chinees spreken.”

Dronkers denkt dat een mogelijke oorzaak ligt in hun karakterschrift. Chinezen die op een minimaal niveau mee willen draaien in de maatschappij moeten minimaal vijf duizend  karakters leren. En dat kan alleen als ze daar heel vroeg mee beginnen. Voor Chinese kinderen dus geen zelfredzaamheid, project- of leerlinggestuurd onderwijs, maar gewoon karakters stampen. “Wie goed leert stampen heeft daar zijn hele latere schoolcarrière baat bij” concludeert Dronkers. Dus toch terug naar ons oude schoolsysteem?

Onderzoekers als Meng laten keer op keer de jongens in onze jongens in  de steek. Nee, Meng doet het beter; zeker.

(Eerder verschenen in de Telegraaf d.d. 13 mei 2011)

Deel Dit